O projektu

Dramski studio mladih HNK Mostar predstavlja besplatni edukacijski program koji se sastoji od radionica, seminara i ostalih metoda u oblasti dramskog odgoja, namijenjen srednjoškolcima, studentima i mladima do 26 godina.

Učenje kroz kreativnu dramu priprema mlade ljude za život u zajednici. U sigurnom okružju igre i fikcije mladi istražuju situacije, moguća rješenja i njihove posljedice, upoznaju osobnu snagu i slabosti, ispituju ponašanje i odnos prema drugima u datoj situaciji. U zaštićenoj sredini dramskog prostora učesnici slobodno izražavaju svoje mišljenje kroz preuzimanje uloge u datoj situaciji. Svatko ima priliku predočiti svoje viđenje događaja i razvoja situacije bez osude drugih učesnika. Svatko može zauzeti i suprotstavljenu poziciju. Na ovaj način mladi uče sagledati situaciju iz kuta nekog drugog i tako bolje razumjeti njegova osjećanja, stavove i ponašanje. Razvijaju se tolerancija i empatija i mladi uče razumjeti i prihvaćati drugačije poglede na svijet.

Kreativna drama omogućava da mladi ljudi usvoje ne samo znanja i vještine već i životne vrijednosti. U suradnji i razmjeni s drugima, mladi ljudi razvijaju vještine dijaloga, zastupanje vlastitog i uvažavanja tuđeg mišljenja, spremniji su na kompromise i za ispitivanje različitih rješenja. Zajednički rad stvara bolje i otvorenije veze i odnose među učesnicima, ali i s pedagogom. Razvijaju se solidarnost, odgovornost i samopouzdanje, vještine timskog rada, preuzimanja i prepuštanja vodstva, što su sve važna osobna i životna iskustva. Na taj način se ostvaruju dragocjeni efekt i ishod: omogućava se mladom čovjeku da postane dio otvorenog društva, i da u njemu dođe do izražaja.

Odlučujuće za ovakav oblik rada je prilika da se izazove promjena. U kreativnom procesu svaki učesnik pozvan je da ravnopravno iznese svoja zapažanja, prijedloge i rješenja, kojima grupa zajednički dolazi do prihvatljivog rezultata. Kreativna drama osnažuje mladog čovjeka za poduzimanje inicijative, priprema ga za aktivnog učesnika u oblikovanju vlastitog životnog okruženja i doprinosi kulturi dijaloga kroz razmjenu mišljenja, stavova i vrijednosti s drugima.

Očitovanjem unutar grupe, učesnici se potiču na kritičko mišljenje. Polaznicima se pruža prilika da iznesu zapažanja i daju prijedloge za dalji rad. Kroz razgovor se dolazi do prijedloga što se u određenoj situaciji može uraditi drugačije, nakon čega se ovi prijedlozi isprobavaju. Uvažavanje tuđeg mišljenja i pogleda na svijet i uklapanje tuđih stanovišta u vlastitu sliku stvari bitni su ishodi kreativnog dramskog procesa.

Rad u okviru Dramskog studija mladih HNK Mostar obuhvaća slijedeće oblasti:

  • gluma
  • scenski pokret
  • tehnika glasa
  • povijest kazališta
  • dramska književnost
  • elementi režije, scenografije, kazališne tehnike i organizacije

Kazalište za polaznike Dramskog studija može organizirati i specijalne aktivnosti (tribine, izložbe, panel diskusije, javna predavanja, projekcije, ekskurzije, stručne posjete i sl.) s ciljem dodatne edukacije i usavršavanja, prvenstveno u oblasti dramskog odgoja i umjetničkog stvaralaštva.

Rad u okviru Dramskog studija odvijat će se u grupama koje se u principu formiraju po generacijskoj bliskosti, s mogućim i kazališno opravdanim izuzecima. U okviru dramskog studija će djelovati:

  • mlađa grupa (od 15 do 18 godina)
  • starija grupa (od 18 do 26 godina)

Ako broj polaznika prelazi okvire u kojima je moguće postići dobre uvjete rada unutar jedne generacijske grupe formirat će se više radnih grupa.

Rad u okviru radionica Dramskog studija, u trajanju od minimalno 90 minuta za polaznike mlađe grupe i minimalno 120 minuta za polaznike starije grupe, odvijat će se u jednom terminu tjedno, a po potrebi bit će zakazani i dodatni termini, sukladno primarnom rasporedu proba i predstava HNK Mostar.


Ciljevi projekta

Cilj i svrha djelovanja Dramskog studija mladih HNK Mostar jeste da primjereno dobi i iskustvu, polaznici kroz zanimljive i atraktivne oblike grupnog i individualnoga rada, svladaju gradivo koje sadrži opće odgojno-obrazovne zadatke te specifične zadatke vezane uz prirodu dramskog stvaralaštva i kazališnog medija.

Ostvarivanjem navedenog cilja polaznike od 15 do 26 godina pripremamo za skladan život u društvu te za suvremenu i kulturnu javnu komunikaciju u medijskoj civilizaciji koja sve više insistira na osobnosti i individualnosti javnog nastupa.

Polaznicima osiguravamo temeljitu pripremu i provjeru sposobnosti za eventualni studij glume, režije, dramaturgije, teatrologije i slično te za studije fonetike i književnosti.

Istovremeno, izuzetnim polaznicima Dramskog studija mladih HNK Mostar, prema svojim potrebama i mogućnostima, a uz suglasnost umjetničkog rukovodstva kuće, omogućuje se aktivno sudjelovanje u repertoaru i predstavama u produkcijama HNK Mostar.

Ostvarenjem svih navedenih ciljeva Hrvatsko narodno kazalište u Mostaru povećava stupanj promocije i unapređenja kazališne umjetnosti u sredini u kojoj HNK Mostar djeluje.


Voditelji projekta

Velimir Pšeničnik Njirić

Velimir Pšeničnik Njirić (Zagreb, 1949.) je glumac s četrdeset godina profesionalnog igranja na pozornici. Prvak je drame u HNK Mostar, gdje povremeno vodi tečaj glume. Glumio u predstavama Studentskog eksperimentalnog kazališta u Zagrebu, Narodnog pozorišta u Mostaru, Mostarskog tea­tra mladih, Privremenog pozorišta u Mostaru, Ratnog kazališta HVO-a, Hrvatskog narodnog kazališta u Mostaru, Sarajevskog ratnog teatra SARTR, Dubrovačkog kazališta Marin Držić, Glumačke družine Buffon, Pozorišta Prijedor (kao student statirao u HNK u Zagrebu od 1969. do 1972.). Povremeno se angažirao kao glumac na tv, filmu i radiju te kao redatelj u kazalištu. Godinu dana uživao je status slobodnog umjetnika u Republici Hrvatskoj, od kojega je odustao, kao što je odustao i od studija prava i teatrologije. Iako nije akademski obrazovan glumac, za sebe voli reći kako je „krao zanat“.

Dobitnik je nekolicine nagrada i priznanja stručnih žirija i žirija publike, od kojih izdvaja onu za najbolju ulogu na Festivalu amaterskih kazališta Jugoslavije u Trebinju, kao i nagradu za najboljega mladog glumca i nagradu okruglog stola kritike za najuzbudljiviji događaj na Susretima profesionalnih kazališta BiH, nagradu publike na festivalu u Brčkom, te nagradu za najbolju ulogu na Repasage Fest-u u Ubu (Srbija).

U glumačkoj karijeri posebno dobro surađivao s brojnim redateljskim imenima kao što su Marin Carić, Stevo Žigon, Ljubomir Draškić Muci, Matko Sršen, Joško Juvančić, Darko Cvijetić, Nina Kleflin, Dražen Ferenčina… Značajnijim i boljim ostvarenjima smatra manji dio od više od 100 ostvarenih uloga: Maro Marojev („Dundo Maroje“, Marin Držić), Ujka Vanja i prof. Serebrjakov („Ujak Vanja“, A. P. Čehov), dr. Drach („Šovinistička farsa“), Zganarel („Don Juan“, J. P. B. Molliere), Don Juan („Don Huan se vraća iz rata“, Otton von Horvat), Molijer („Noć bogova“, Miro Gavran), barun Lenbach („U agoniji“, Miroslav Krleža), Nino („Bljesak zlatnog zuba“, Mate Matišić), dirigent Furtwengler („Na čijoj strani“, Ronald Harvud), George („Humble boy“, Charlotte Jones), Arlechino („Dr. Arlechino ili Imaginarna autopsija“, Marco Luli), Suknar („Meštar Pathleine“ nepoznatog francuskog autora), Vanja („Vanja, Sonja, Maša i još jedan“, Christopher Durang).

Jelena Kordić Kuret

Jelena Kordić Kuret (Sarajevo, 1979.) upisuje Akademiju scenskih umjetnosti u Sarajevu 1998. godine u klasi profesora Miralema Zupčevića. Diplomirala je 2003. predstavom „Murlin Murlo“ Nikolaja Koljade pod mentorstvom Mirjane Karanović.

Od 2004. u angažmanu je Hrvatskog narodnog kazališta u Mostaru, gdje igra u predstavama: „Sve o ženama“, „Prosidba“, „Dvije“, „Kokoš“, „Nada iz ormara“, „Kajališni sat“, „Humble boy“, „Nigdje nikog nemam“, „Chick Lit“, „Brat magarac“, „Kisik“, „Mrtve ribe plivaju na leđima“…

Neke od dražih uloga su joj: Seta u „Zvijeri na mjesecu“ Richarda Kalinoskog u režiji Dine Mustafića, Mara u „Bljesku zlatnog zuba” Mate Matišića u režiji Nine Kleflin te Mrs. Muller u „Sumnji“ Johna Patricka Shanleyja u režiji Selme Spahić.