Ivan Vukoja za Dnevni list: Ponosni smo zbog uspjeha naše predstave
S 34. Susreta kazališta u Brčkom Hrvatsko narodno kazalište u Mostaru vratilo se ovjenčano s četiri nagrade. Tim povodom razgovaramo s ravnateljem teatra Ivanom Vukojom.
O kojim nagradama je riječ, za koju predstavu?
– 34. Susreti kazališta/pozorišta u Brčkom ove godine će ostati u posebnom sjećanju Hrvatskog narodnog kazališta jer smo se s jedne od najvećih smotri kazališta u Bosni i Hercegovini vratili s četiri nagrade. Već sam prolazak u natjecateljski dio programa, gdje smo uvršteni zajedno sa sedam predstava iz BiH, Hrvatske, Srbije i Crne Gore, sam po sebi predstavlja veliki uspjeh. Radi se o festivalu na kojem izbornik ima veoma naporan posao izabrati 8 predstava između desetina dostavljenih prijedloga iz cijele regije. Dakle, sam dolazak u Brčko smatrali smo već svojevrsnim uspjehom. Na Festivalu smo se predstavili s našim ovogodišnjim kazališnim hitom “Predstavom Hamleta u selu Mrduša Donja” autora Ive Brešana, u režiji Ivana Lea Leme. Redatelj Lemo okupio je sjajnu ekipu: uz kompletan ansambl HNK Mostar, jaka podrška bili su nam glumac Slaven Knezović kao Bukara, scenografkinja Vesna Režić, kostimografkinja Mirjana Zagorec, autor glazbe Zvonimir Dusper i koreograf Leo Mujkić.
Tko su nagrađeni glumci i suradnici i kako je žiri obrazložio svoje odluke?
– Posebno smo ponosni da su nagrađeni glumci, prvaci Drame HNK Mostar, Jelena Kordić Kuret i Robert Pehar. Jelena Kordić Kuret dobila je nagradu Stručnog žirija za najbolju mladu glumicu, dok je Robert Pehar dobio nagradu publike za najboljeg glumca festivala. Članovi Stručnog žirija bili su Anja Šovagović – Despot, glumica iz Republike Hrvatske, Ljiljana Blagojević, glumica iz Republike Srbije i Almir Imširević, sarajevski dramski pisac. Kako je u svom obrazloženju istaknula Anja Šovagović – Despot prilikom dodjele nagrada, “Jelena Kordić Kuret uvjerljivo je i nadahnuto igrala ulogu pisanu za muškarca, što je omogućilo da u dobro poznatom komadu otkrijemo posve novu energiju i ponekad nevidljivi sloj značenja”.
Mi se posve možemo složiti da je specifičnost “Predstave Hamleta u selu Mrduša Donja” koja je postavljena u HNK Mostar upravo u činjenici da se nismo do kraja držali postavljenih okvira. Bilo je prilično hrabro jednu mušku ulogu pretvoriti u žensku i pri tome komadu dati jednu sasvim novu dimenziju. Upravo u tom dijelu je došla do izražaja energija i snaga na sceni kojom zrači Jelena Kordić Kuret i u brojnim drugim ulogama.
Nagradu za najboljeg glumca festivala koju je dodijelio Žiri publike u sastavu Zoran Tošić, Šefko Kaloper, Branko Brkić i Anel Šuvalić dobio je Robert Pehar za ulogu Učitelja. Kako je sam žiri obrazložio svoju odluku, “naizgled epizodna uloga ostavila je na Žiri publike i na publiku dojam istinskog Hamleta koji je imao najteži zadatak da pravi dramu prema diktatu vladajućih”.
Uloga Učitelja u brojnim drugim postavkama ove predstave, a ona je igrala – da podsjetim – u skoro svim teatrima bivše države i u inozemstvu, u potpunosti je do sada bila sporedna i gotovo nevidljiva uloga. Redatelj Ivan Leo Lemo je ovu ulogu posebno izvukao kao jednu od najznačajnijih upravo zbog dileme kroz koju prolazi Učitelj prisiljen postaviti jedno od kazališnih remek djela na seoskom guvnu i u toj ulozi se Robert Pehar izvrsno snašao, što su potvrdili dojmovi publike i s drugih izvođenja predstave, ne samo u Brčkom.
Nagradu za najbolje kostime dobila je Mirjana Zagorec, koja je u ovoj predstavi imala izuzetno težak zadatak: osmisliti kreacije za ukupno 14 glumaca, pri tome se držeći tradicije oblačenja u dalmatinskoj Zagori i duha tada novog vremena, obilježenog komunističkom ideologijom. Budući se radi o poslijeratnom vremenu, tu su i neizbježne verzije uniformi koje su bile dio svakodnevne odjeće i kojima se dokazivala pripadnost partizanskom pokretu i odanost komunizmu. Sve to je Mirjana Zagorec uspjela zaokružiti u jednu cjelinu koja vizualno u potpunosti korenspondira s vremenom na koje se odnosi.
Nagrada Stručnog žirija za najbolju glazbu pripala je Zvonimiru Dusperu Dusu, za koju su članovi žirija u svom obrazloženju također potvrdili da “predstavlja uspješan spoj tradicionalnog i modernog”. Ono što moramo spomenuti je da je Dusperova glazba bila odlična podloga i za nekoliko uspješnih koreografskih rješenja Lea Mujkića.
S kakvim se općenito dojmovima vraćate sa Festivala? Konkurencija je bila jaka?
– Susreti kazališta/pozorišta u Brčkom uvijek su veliki izazov za sve teatre jer okupljaju kazališta iz cijele regije. Uvijek je posebna čast nastupiti i u tako jakoj konkurenciji, ali i pred brčanskom publikom, koja je nakon 34 godine stekla iskustvo prepoznavanja kazališnih uspjeha, ali i neuspjeha. Mi smo se ove godine borili prije samog nastupa i s objektivnim problemima koji nam nisu išli na ruku, naime imali smo nekoliko bolesnih glumaca i ukupan dojam nije mogao biti na razini koju smo očekivali, no predstava je ipak prepoznata i nagrađena brojnim nagradama. Naša je predstava, uz predstavu “Mirna Bosna” Kamernog teatra iz Sarajeva, osvojila najveći broj nagrada na ovogodišnjim Susretima kazališta. Treba spomenuti da je Grand prix festivala za najbolju predstavu osvojila “Hipnoza jedne ljubavi” Zvezdara teatra iz Beograda, a nagradu Stručnog žirija za najbolju predstavu u cjelini dobila je “Moja fabrika” BNP Zenica. Osim ova dva teatra, publika je imala prigodu vidjeti i predstave Kerempuha iz Zagreba, Narodnog pozorišta RS iz Banje Luke, Kamernog teatra iz Sarajeva i Gradskog pozorišta iz Podgorice.
Nakon uspješne premijere na početku sezone, ovo je novi vjetar u leđa ansamblu HNK…
– Nastojimo svaku podršku koju dobijemo, prije svega od naše publike, ali svakako i od osnivača, opravdati uspješnim projektima. “Predstava Hamleta u selu Mrduša Donja” je upravo takav jedan uspješan projekt. Sve ono što smo uložili, a pri tome ne mislimo samo na materijalno ulaganje, vrati se kroz podršku publike i kroz nagrade na festivalima. Predstava je, možemo reći, s ovim festivalom u Brčkom tek krenula na svoj put uspjeha. Ne treba zaboraviti da smo u listopadu imali isto tako uspješan i zapažen nastup u HNK Zadar, koji je s našim Hamletom otvorio svoju kazališnu sezonu i publika je bila uistinu oduševljena.
Što su Vaši planovi za neposrednu budućnost?
– Za ovu kazališnu sezonu planirali smo još tri premijerne izvedbe. Već u prosincu nas očekuje početak rada na predstavi “Preobražaj”, koja je nastala na motivima čuvenog Kafkinog djela. U goste nam dolazi u ulozi redatelja Segor Hadžagić, kojemu će ovo biti drugi projekt u HNK Mostar. Naime, Segor je režirao “Ljepoticu iz Leenanea” koja je premijerno izvedena 2014. godine. Osim novi premijernih izvedbi, planirali smo jače povezivanje kazališta s kazališnim kućama iz Zagreba, Dubrovnika, Osijeka i Splita te nastaviti dobru suradnju s teatrima iz Bosne i Hercegovine, kroz koprodukcijske projekte i razmjenu gostovanja.
Robert Pehar: Sretan sam!
Sretan sam što sam dobio ovu nagradu publike za najboljeg glumca na ovako uglednom festivalu kao što je festival u Brčkom, posebno nakon što su mi neki članovi žirija osobno obrazložili zašto su se jednoglasno opredijelili za takvu odluku. Sretan sam i zbog svih ostalih nagrada koje je “Predstava Hamleta u selu Mrduša Donja” dobila na ovom festivalu, a koje su dodijelili članovi Stručnog žirija. I najviše sam sretan što smo kao ansambl imali tu sreću i zadovoljstvo raditi s Ivanom Leom Lemom, vrsnim redateljem i pedagogom, te se nadam da će se ta suradnja nastaviti i ubuduće.
Jelena Kordić Kuret: O radosti igre
Svako priznanje koje dobijemo zasigurno nas veseli.Još ako je ono došlo od strane struke, umjetnika koji svojim znanjem mogu dati objektivan sud o vašoj kreaciji, tim je i priznanje slađe.S druge strane, vjerujem da je za svakog glumca i glumicu najveća nagrada napraviti ulogu kojom smo zadovoljni, s nestrpljenjem iščekivati svaku novu izvedbu i sa svojim kolegama dijeliti radost igre.Za mene je to najveće zadovoljstvo: uživati u trenutku postojanja lika kojeg igrate i što vjerodostojnije ispričati svoju priču. Veliki je izazov bio za mene upustiti se u ulogu koja je u originalu bila pisana za muškog glumca. Svi komplimenti idu dramaturgu Draganu Komadini i redatelju Lemi koji su se odlučili na tako radikalan potez i pretvorili muški lik u osebujan ženski karakter. Prezahvalna sam što su tako kompleksan zadatak meni povjerili. Sada je moj opus bogatiji za još jednu kreaciju, a nadam se da će ovakvih glumačkih poslastica biti još puno.
Imam potrebu još samo da istaknem koliko je važno za dobar rezultat kada u procesu imate redatelja koji toliko vjeruje i voli glumce s kojima radi i koji svojom energijom, dječjom radošću,talentom, posjećenošću i ljubavlju prema ovom poslu cijelu ekipu inspirira da daju najbolje od sebe. Imala sam sreću da u svojoj dosadašnjoj karijeri radim s nekoliko takvih posvećenika kao što je naš Lemo. Rad s takvim redateljima je veliki užitak, a ako pri tome dođe i kakva nagrada, divno – ali ako i ne dođe, vjerujte mi da je jednako divno.
Zvonimir Dusper Dus: Zasluge redatelja
Izuzetno sam sretan i počašćen što sam dobitnik ovogodišnje nagrade za glazbu. Osjećam potrebu reći da ju rado primam, ali zaslužniji za ovu nju ipak je redatelj Ivan Leo Lemo s kojim surađujem već više od dvadeset godina, a bez kojega sasvim sigurno ne bih u ovolikoj mjeri bio životno uključen u prekrasan svijet kazališta. Također, zahvaljujem ostalim suradnicima i izuzetnom ansamblu koji je predstavu iznio na najbolji mogući način. Hvala svima!
Klikom na dugme ispod možete preuzeti originalni tekst iz Dnevnog lista u pdf-u.
[maxbutton id=”8″]
Kategorije
- Ajmo na fuka
- Anđeo uništenja
- Didak
- Dramski studio mladih
- Gnijezdo
- Hamlet
- Identitluk
- Isus sin čovječji
- Ja od jutra nisam stao
- Jazz u Kazalištu
- Jesenja sonata
- Kraljevo
- Kroz proces
- Logorilijada
- Nekategorizirano
- Noć s Aleksom
- Novosti
- O ljubavi
- OFF program
- Ovaj mali život
- Poezija
- Predstava
- Spremni
- Sretni ljudi
- Staklena menažerija
- Stepski vuk
- Što te nema
- Sviraj to ponovno
- Video
- Zečja rupa
- Ženski razgovori
- Zid