SVIRAJ TO PONOVNO, SAM

Svevremena britka komedija o muško-ženskim odnosima

Plakat predstave
Plakat predstave

„Dva najveća mita koji kruže oko mene jesu da sam intelektualac, jer nosim naočale, i da sam umjetnik, jer moji filmovi slabo prolaze na kino blagajnama“, izjavio je jednom prigodom u svom autoironičnom stilu Woody Allen.

Postavkom komada „Sviraj to ponovno, Sam“ još jednom ćemo se osvjedočiti kako svaki „mit“ i ne mora nužno biti narativni falsifikat i glorificirajuće pretjerivanje.
Upravo njegov specifični humor, vječna težnja da se bavi seksom i muško-ženskim odnosima u čijem je središtu nespretni i smušeni intelektualac, glavni je sastojak njegovih scenarija i drama, kao velikog i neiscrpnog rezervoara koji je uvijek dostupan za nova scenska čitanja.

Komad koji je na Broadwayu praizveden prije gotovo pola stoljeća (12. veljače 1969.) kritičari su doživljavali kao iznimnu i zabavnu predstavu koja nema bogzna kakvu priču. U međuvremenu Woody Allen je izgradio impresivnu filmsku karijeru začinjenu niskom najznačajnijih nagrada te stvorio lik urbanog sredovječnog muškarca s naočalama opeterećenog ljubavnim brigama kao svojevrsni filmski, odnosno dramski arhetip. Woody Allen i njegov redateljsko-scenarističko-glumački postupak prometnuo se u sinonim za specifičnu atmosferu, temu i likove. Postao je jednostavno ne samo dio novih filmskih leksikona nego dio našeg kolektivnog nesvjesnog. Zato igrati njegov komad znači uhvatiti se u koštac s činjenicom da gledateljstvo već ima formiran horizont očekivanja koji se jednostavno ne smije iznevjeriti.

Dakle, u većini njegovih filmova ili dramskih komada jedan od glavnih likova je pisac, njegov alter ego, i uglavnom je riječ o cijenjenim, ali ne potpuno realiziranim scenaristima ili kritičarima. Ovdje je to filmski kritičar Allan Felix kao arhetipski šmokljan, simpatični gubitnik, nespretni, anksiozni i brbljivi hipohondar koji s manje ili više uspjeha pokušava prebo­ljeti činjenicu da ga je napustila žena i pronaći novu djevojku. Kao i većinu svojih filmskih i dramskih toposa radnju smješta na dio Manhhatna iznad 42. ulice, u već kultnu kvaziboemsku četvrt akademskih snobova.

Allen se uspješno poigrava s žanrovskim klišejima, a s obzirom da je protagonist filmski kritičar posve je opravdana i logična njegova opsjednutost likom s velikog platna, klasičnim junakom koji je njegova sušta suprotnost i istinski uzor. Izbor je pao na Humphreya Bogarta i njegov kultni film „Casablanca“ iz 1942. Taj odnos s likom iz Felixove mašte na iznimno duhovit način oslikava fobični i depresivni unutarnji svijet jednog njujorškog intelektualca. Na rubovima njegovog stana zrcali se svijet svojevrsne praznine, lišen vjerskih i ideloških obrazaca. To je svijet koji i na prijateljstvo gleda kroz ironijske naočale, i u kojemu i nevjera može postati najbolji lijek za brak.

Ono što komad „Sviraj to ponovno, Sam“ čini svevremenim jest i mikrokozmos ispunjen bračnim lomovima, u kojima je jedan od partnera posvećen izgradnji karijere zbog čega ispašta njihov odnos. Takav gotovo američki mainstream bračni par postaje najveća pomoć i prepreka u svijetu ljubavnih jada glavnog lika. Bogartov mačizam tipičan za karaktere i zaplet noir filma kod Woody Allena funkcionira kao dodatni satirični kontrast u odnosu zbilja (jednog ostavljenog i cijenjenog kritičara) – filmska fantazija. Ta iznimna dramaturška montaža spaja ova dva sloja i izaziva niz duhovitih obrata, ispreplićući komediju situacije s elementima komedije intrige i konverzacije.

Pa ipak ono što svaki, pa i ovaj, komad Woodya Allena izdvaja iz jeftinog obrasca puke romantične komedije jest samokritičnost njegovih protagonista, koja na trenutke djeluje „brechtovski“ otriježnjujuće.

Premijera u Hrvatskom narodnom kazalištu u Mostaru bit će praizvedba ovog komada na hrvatskom jeziku, a time i njegovo prvo postavljanje na profesionalnim pozornicama u Bosni i Hercegovini, što nas čini dodatno ponosnim i sretnim. Kada se tom pridoda njegova žanrovska odrednica, sjajna glumačka postava s Marijem Kovačem kao provjerenim redate­lj­skim imenom, koji prvi put režira u našoj zemlji, držimo da će ova romantična komedija s karakterističnim ironijskim odmakom a la Woody Allen, postati repertoarna uspješnica.

Play it again, HNK Mostar!

Dragan Komadina

Rezervirajte ulaznicu

Cijene ulaznica:
  • Redovita - 10 KM
  • Učenici, studenti, umirovljenici i nezaposlene osobe - 5 KM
  • Studenti i nastavno osoblje Sveučilišta u Mostaru mogu koristiti besplatne e-Vaučere (kliknite ovdje za više i informacija o e-Vaučerima)
Ulaznice možete rezervirati na dva načina:
  1. Pozivom na broj 063/019-019
  2. Porukom preko Facebook Messengera (kliknite ovdje za otvaranje Messengera)
Rezervirane ulaznice potrebno je preuzeti najkasnije 24 sata prije početka predstave! Za sve dodatne informacije možete nas kontaktirati svakim radnim danom od 9 do 17 sati na donji broj telefona ili adresu e-pošte: