Gostujuća predstava “TMUŠA: Tako mi srca” na sceni HNK Mostar
Rođen iz ambicije da se kroz kazališni rad afirmira lokalna kulturna tradicija i da se doprinese jačanju kulturnog identiteta i kohezije u pluralnoj zajednici, ovaj teatarski projekt otpočeo je istraživanjem književne, biografske i povijesne građe o najpoznatijem piscu rodom iz Prijepolja – Vladislavu Veselinoviću Tmuši (1888.-1954.). Veselinović je pisao prozu, poeziju i drame, najviše za amatersko kazalište, i između dva svjetska rata bio je izuzetno popularan i izvođen širom Jugoslavije. Nije bio visoko ocijenjen od strane književne, a ni kazališne kritike (izbor tema i stil smatraju se prevaziđenim i tradicionalnim) i danas je potpuno zaboravljen.
Autorski dramski tekst o piscu Veselinoviću, njegovom životu i kulturnim i povijesnim okolnostima razvila je dramska spisateljica Snežana Gnjidić. Dramaturginja i redateljica prvo su posjetile Prijepolje i upoznale se sa ustanovama i njihovim stručnim kadrom koji im je stavio na raspolaganje traženu građu. Iz nje je, u dogovorima s redateljicom, koristeći postdramski pristup, Snežana razvila narativnu okosnicu te u nju uključila niz povijesnih komentara sa post-jugoslavenskog prostora, tražeći i nalazeći paralelu između piščevoga i našeg vremena. Snažnu metaforu autorice su pronašle u značenju pseudonima Tmuša (pomrčina), tumačeći taj pojam kao balkanski mrak. Tekst će se tijekom rada razvijati kroz tri verzije, a konačnu će dobiti u procesu izgradnje predstave.
Predstava je rađena suvremenim scenskim jezikom, s preklapanjima vremenskih i prostornih planova i slobodnim tretmanom predstavljanja likova, u funkcionalnoj scenografiji svedenoj na višeznačne elemente i lociranjem radnje i značenja uz pomoć videa. Kroz priču o Tmušinom životu, predstava fragmentarno prikazuje tragikomične strane balkanske tmuše u politici, kazalištu i osobnim povijestima suvremenika, ukazujući na oživljavanje ratničko-plemenskog kulturnog obrasca kroz građanske ratove 90-ih godina i ispitujući ulogu pisca (umjetnika) u raskidu s tim naslijeđem i razvoju društva ka otvorenom, građanskom modelu.
Predstava je već imala svoj život na brojnim gostovanjima u Srbiji i Hrvatskoj, gdje je, bez razlike, žnjela pohvale i pokretala debatu. Uvjereni u njen značaj na cjelokupnom post-jugoslavenskom prostoru i zainteresirani da je predstavimo kao rezultat suradničkog pristupa u lokalnoj kulturnoj produkciji, radujemo se njenom izvođenju u Mostaru. Predstava čini specifičan model edukacije i emancipacije sudionika i sredine kroz kazališni rad nastao u partnerstvu ustanova kulture i suradnju s teatarskim profesionalcima, kao i jedan mogući model kulturne politike – kako kazališno djelo nastaje kroz suradnju gradskih ustanova kulture međusobno i s dramskim profesionalcima, na projektu od jasnog kulturnog značaja za lokalnu zajednicu.
Predstava traje oko 70 minuta, a ulazak je besplatan.
Autorica drame: Snežana Gnjidić
Redateljica: Sunčica Milosavljević
Scenografkinja i kostimografkinja: Jelena Stojanović
Kompozitor: Nenad Urošević Bili
Igraju: Svetlana Gojak Brajović, Rukija Husović, Sofija Rvović, Erna Jakupović, Damir Rondić, Goran Lovović, Ekrem Lotrić – Džo, Hamza Rovčanin, Miloš Milošević
Kategorije
- Ajmo na fuka
- Anđeo uništenja
- Didak
- Dramski studio mladih
- Gnijezdo
- Hamlet
- Identitluk
- Isus sin čovječji
- Ja od jutra nisam stao
- Jazz u Kazalištu
- Jesenja sonata
- Kraljevo
- Kroz proces
- Logorilijada
- Nekategorizirano
- Noć s Aleksom
- Novosti
- O ljubavi
- OFF program
- Ovaj mali život
- Poezija
- Predstava
- Sjećanje vode
- Spremni
- Sretni ljudi
- Staklena menažerija
- Stepski vuk
- Što te nema
- Sviraj to ponovno
- Video
- Zbor HNK Mostar
- Zečja rupa
- Žena himna
- Ženski razgovori
- Zid