ZEČJA RUPA
Autor:
David LINDSAY-ABAIRE
Redateljica:
Lajla KAIKČIJA
Dramaturg:
Dragan KOMADINA
Igraju:
Jelena KORDIĆ KURET – Becca
Ermin BRAVO – Howie
Vanja MATOVIĆ – Izzy
Sanda KRGO SOLDO – Nat
Amar RAHIĆ / Ali Kamer AKSOY – Jason
Josip ĆAVAR – dječji glas
Scenografkinja i kostimografkinja:
Sabina TRNKA
Autor glazbe:
Andrijan ZOVKO
Asistent scenografkinje:
Davorin BRIŠEVAC
Izrada scenografije:
Mario BOŠNJAK
Premijera:
18. listopada 2018. godine u 20 sati
Voditelj produkcije: Zoran ĆORLUKA Inspicijentica: Azra MERDAN Majstor svjetla: Uroš ŠKILJEVIĆ
Majstor tona: Mladen ANDRIJANIĆ Rekviziterka: Ljiljana BADALIĆ Garderobijerka: Majida KOVAČEVIĆ
Voditelj tehnike: Leo SMOLJAN Dekorateri: Zorislav GALIĆ, Branko KUZMANOVIĆ
Fotografije predstave: Ivan KELAVA
Cigla plave boje
Kao ubojita anatomija boli predstava zapravo otvara ogromni prostor empatiji, suosjećanju i istinskom razumijevanju likova i njihovog središnjeg problema
Dramu o bračnom paru koji se suočava s gubitkom sina mnogi kritičari drže biserom suvremenog dramskog pisma što potvrđuje i činjenica kako je jedan od najigranijih komada u svijetu u prošlom desetljeću. Što je tako privlačno u komadu o roditeljskom bolu i potragom za nadilaženjem istoga, te užasne praznine kakvu uzrokuje jedna takva tragedija u obitelji, a da pri tome na idejnoj ravni ne nudi nikakva originalna rješenja? Pet likova i njihova karakterna i generacijska raznolikost? Vješto vođena razvojna linija u odnosima, znalački tretman dramskog vremena i pametno izabrane elipse? Činjenica da nije lišena suptilnog humora koji je čini životnom, privlačnom i uvjerljivom?
Zečja rupa kao ubojita anatomija boli zapravo otvara ogromni prostor empatiji, suosjećanju i istinskom razumijevanju likova i njihovog središnjeg problema. Ta mogućnost suživljavanja i emotivnog identificiranja, najrazornije je oružje ove studiozne analize ljudskih odnosa u vremenima poljuljanih vrijednosti i vjerovanja.
Možemo li se uistinu osjećati sigurnim i zaštićenim u našim malim mikrosvemirima u koje se zatvaramo iscrpljeni i sluđeni od globalnih i nacionalnih izazova? Na koga se u takvim utočištima možemo osloniti i u koga vjerovati? Iz ozračja takvog unutarnjeg nemira lako razvijamo snažnu bliskost s likovima Zečje rupe, sretni što nas je takvo iskustvo mimoišlo i zahvalni što nas je učvrstilo u vlastitom razumijevanju sličnih tragedija u našim životima. Tako nas autor (ne)svjesno stapa sa svijetom Čehovljevih likova što žudeći za promjenama, shvaćaju vrijednost međusobnog povjerenja kao jedinog oslonca za predstojeća životna iskušenja.
Nakon tragičnog gubitka djeteta, dječakova majka, Becca, želi ustupiti njegovu odjeću Crvenom križu, dok Howie, njezin muž, krišom gleda snimke s pokojnim sinom. Sve što se dogodi, čak i lijepo, kao što je trudnoća njezine sestre Izzy, zapravo je samo podsjetnik na pokojnog Dannyja.
U emotivnom natjecanju tko i na koji način uvjerljivije i dosljednije tuguje za sinom, otac ili majka, u atmosferi međusobnog optuživanja i zamjeranja, naša mostarska Zečja rupa nudi gotovo ispražnjeni scenski prostor, svemirski plavu sobu, koji priziva beskonačnost i nudi semiotičku nadgradnju jednog od glavnih simbola komada – „zečje rupe“, kao općeprihvaćene metafore za ulazak u nepoznato, u dezorijentirani ili mentalno rastrojeni svijet, koji se iz dječije perspektive najbrže prepoznaje kao asocijacija na lik Carollove Alice iz zemlje čudesa.
Ovdje „zečja rupa“ postaje sinonimom za ulaz u paralelni svemir, u prostor u kojima postoje kako kaže Abaire „bolje i sretnije verzije nas“. Zečja rupa je suvremena verzija raja, utočiste za one koji, prije svega, vjeruju u znanost, u kojem postoji utjeha i spas, jer život ako nije vječni, onda je barem paralelni i u svakom slučaju bolji je od onog kojeg imamo. Iako glavni ženski lik, Becca, ne može pronaći utjehu u grupi za potporu, među vjerskim fanaticima kako kaže, odnosno u starozavjetnom okrutnom Bogu, Zečja rupa zapravo nudi utjehu u novozavjetnom poimanju trpnje, odnosno navikavanja na život s boli u „dolini suza i plača“.
Njezina majka Nat sažima idejni oslonac teksta govoreći o tome kako je bol za sinom – njezin sin Arthur ubio se u heroinskoj krizi – teška kao cigla koju stalno nosi u džepu. Usporedba boli s težinom cigle istodobno je i podsjetnik i pomirenje i nadomjestak za sina, koja joj daje nužnu stabilnost. „Svaki put kad zavučem ruku ona je tamo“, kaže Nat. Nema čarobnog štapića koji će ikada odagnati bol za gubitkom djeteta. Nema i ne može ga biti.
„Ali valja živjeti, draga moja Irina!“, kao da odzvanja eho Čehovljevih sestara na otvorenom kraju Abaireovog komada, jer bol ne može proći. Ona postaje dio našeg života.
Ovo je drama i o oprostu i nužnosti istoga. Bez istinskog pokajanja za učinjeno, pa makar se radilo i o pukom nesretnom spletu okolnosti, ta gesta sedamnaestogodišnjeg dječaka postaje jedna vrsta moralnog imperativa, što svojom porukom osobito snažno rezonira u postkonfliktnim društvima kao što je naše. Oprostom, koji je kod Abaira fakturiran na jedan uzdržaniji i suptilniji način, otvara se mogućnost za nužnu sublimaciju kod roditelja, te izlazak iz njihovog autoviktimizirajućeg grča, a istodobno se daje prilika dječaku, nesretnom „krvniku“, da puno rasterećenije krene u otkrivanje „paralelnih svemira“.
To je, dakle, predstava o snazi. O životu vrijednom življenja!
Dragan Komadina