Žena himna
Koprodukcijski projekt baljanskog Teatra Fort Forno, Istarskog narodnog kazališta Gradskog kazališta Pula, Hrvatskog narodnog kazališta u Mostaru, Udruženja “Intermezzo” iz Sarajeva, uz potporu Austrijskog kulturnog foruma Zagreb.
Autor:
Davor Špišić
Redatelj:
Robert Raponja
Dramaturg:
Davor Špišić
Autorica glazbe:
Antonija Pacek
Kostimografkinja:
Desanka Janković
Scenografkinja:
Jasmina Pacek
Oblikovateljica svjetla:
Anđela Kusić
Asistent redatelja:
Davor Tarbuk
Umjetnički savjetnik:
Dragan Komadina
Producentica:
Jasminka Mesarić
Izrada kostima:
Ivan Jurić
Dizajn i izrada kaputića:
Iva Špiljak
Izrada scenografije:
Katica Stiler
Autor fotografije za plakat:
Manuel Angelini
Igraju:
Monika Duvnjak – Paula
Selma Alispahić – Majka / Otac
Anita Schmidt – Irina
Katica Šubarić / Lara Živolić Agaj – Gerda
Premijere:
Povijesni i pomorski muzej Istre – Kaštel Pula, 28. lipnja 2024. godine, 21 sat
Hrvatski dom Herceg Stjepan Kosača, 22. studenoga 2024. godine, 20 sati
Inspicijentica: Ivana Marić // Voditelj produkcije: Mario Bošnjak
Majstor svjetla: Toni Cvitković // Majstor tona: Goran Rebac
Rekviziter: Marko Mrdaković // Garderobijerka: Sandra Milavić
Voditelj pozornice: Leo Smoljan // Scenski radnici: Zorislav Galić i Branko Kuzmanović
O predstavi
„Žena himna“ dramski je tekst Davora Špišića nagrađen prvom nagradom za dramsko djelo „Marin Držić“ Ministarstva kulture i medija za 2022. godinu. Temelj drame čini život austrijske i hrvatske spisateljice Paule Preradović, autorice austrijske himne i unuke književnika Petra Preradovića koja je djetinjstvo i mladost provela u Puli. Predstava, u režiji Roberta Raponje, nastala je u produkciji baljanskog Teatra Fort Forno u suradnji s Istarskim narodnim kazalištem – Gradskim kazalištem Pula, Hrvatskim narodnim kazalištem u Mostaru, Udruženjem „Intermezzo” Sarajevo, a pod pokroviteljstvom Austrijskog kulturnog Foruma.
„U Paulinoj biografiji, kao kroz dušu čudesnog demijurga, fascinantno se prelamaju epohe 19. i 20. stoljeća. Raspad austrougarskog imperija, dva velika svjetska rata i postratovsko beznađe pedesetih u Austriji, onaj su povijesni background na kojem se odvija burna Paulina intimna historija. Kao žene i kao umjetnice. Društva u kojima je Paula rođena i stasala, od djevojaštva do zrelosti, dominantno su muška zatvorena društva s hijerarhijom moći u kojoj za žene realno nije bilo mjesta. U takvoj konstelaciji, njezina ljudska i stvarateljska snaga prokrčila je put. Kao istinska vjernica, imala je u sebi duboko usađeno osjećanje pravde i ljudskosti, zato se u odsudnom trenutku i našla na pravoj strani povijesti, pružajući otpor nacističkoj vladavini zla.
Drama „Žena himna” poseban akcent daje pitanjima identiteta. Kako je Paula u sebi nosila multietničke identitete (slavenske i germanske; mediteranske, balkanske i srednjoeuropske), ta se bogata činjenica sudbine kvarteta žena: Paule, njezine majke Helene, nacistkinje Gerde i Ukrajinke Irine. Ogoljena i komorna u formi, drama istodobno šalje epske signale, baratajući iskustvima Brechtova teatra i Fassbinderovog osjećanja intime.
Naposljetku, iako se bavi junakinjama i zbivanjima iz prošlosti, drama „Žena himna” itekako govori o Europi danas. Krugovi gotovo identičnih sumnji, destrukcija i nada, ispisuju i našu sadašnjicu, ali i otvaraju nadu i vjeru u snagu umjetnosti.“
Davor Špišić