JESENJA SONATA
Autor:
Ingmar BERGMAN
Redatelj:
Robert RAPONJA
Dramaturg:
Dragan KOMADINA
Igraju:
Sanda KRGO SOLDO – Charlotte
Jelena KORDIĆ KURET – Eva
Robert PEHAR – Viktor
Nikolina MARIĆ – Helena
Scenografkinja i kostimografkinja:
Jasmina PACEK
Autor glazbe:
Andrijan ZOVKO
Dizajner svjetla:
Uroš ŠKILJEVIĆ
Izrada scenografije:
Mario BOŠNJAK i Davorin BRIŠEVAC
Izrada rekvizite:
Marko MRDAKOVIĆ
Premijera:
9. ožujka 2019. godine u 20 sati
Voditelj produkcije: Zoran ĆORLUKA Inspicijentica: Azra MERDAN Majstor svjetla: Uroš ŠKILJEVIĆ
Majstor tona: Mladen ANDRIJANIĆ Rekviziterka: Ljiljana BADALIĆ Garderobijerka: Majida KOVAČEVIĆ
Voditelj tehnike: Leo SMOLJAN Dekorateri: Zorislav GALIĆ, Branko KUZMANOVIĆ
Fotograf: Mate ZEMLJIĆ
Minuciozna drama o obiteljskim odnosima
Psihološki minuciozno rastvara odnos između samozatajne kćeri i sebeljubive majke, pijanistice svjetskoga glasa
I s ovom predstavom vodstvo HNK u Mostaru nastavlja svoju čvrstu repertoarnu koncepciju. Svojom otvorenošću prema različitim kazališnim žanrovima i različitim teatarskim estetikama postaje živo i atraktivno umjetničko žarište, te tako na najbolji način ostvaruje svoju misiju i viziju.
„Jesenja sonata“ je drama koja spada u bisere svjetske dramaturgije. Bergman je inače svestran kazališni i filmski redatelj, scenarist i dramatičar, umjetnik dosljedan sebi, koji nikada nije podlijegao nikakvim trendovima i modama. Gradio je svoj opus hrabro i odvažno, odgonetajući čovjeka kao složeno biće satkano od strahova, slutnji, potrebe da voli i da bude voljeno. Njegova lica su intelektualci, umjetnici, individualci, pametni i rječiti ljudi koji se znaju verbalno izraziti i ostvaruju puninu svog bića kroz govorne i duhovne složene radnje.
Tako i ovdje suptilno vivisecira složene obiteljske odnose. Psihološki minuciozno rastvara odnos između samozatajne kćeri i sebeljubive majke, pijanistice svjetskoga glasa. Po pozivu svoje kćeri Eve, nakon što joj je partner preminuo, a sedam godina je proteklo kako se nisu vidjele, niti njegovale kontakt, Charlotte dolazi na imanje gdje Eva živi sa suprugom, pastorom. Majka dolazi da je kćer tješi, pazi i razmazi, u ranojesenji miran dan. Ali, taj ponovni susret neočekivano otvara niz bolnih tema koje se u obiteljima prešućuju: gubitak djeteta, nevjera, strah od napuštanja, strah od nerazumijevanja, strah od bolesti, strah od neuspjeha, kao i strah od prolaznosti; u napetosti između ljubavi i mržnje, poput demona izlijeću u kasnu noć i sukljaju iz tih ranjenih i životom izudaranih persona bolne ispovijesti. Bergman mudro ističe da svatko živi u svojoj stvarnosti, i da svatko ima svoju priču i svatko trpi i nosi se sa svojim bolima i svojim strepnjama, ali zna da sve ono što je zapreteno, osujećeno i zatomljeno u biću mora kad-tad biti izgovoreno kako bi došlo do pročišćenja misli i osjeća, i do oprosta.
„Moramo se učiti životu. Ja vježbam svakoga dana. Najveći je problem u tome što ja uopće ne znam tko sam, tapkam u mraku. Ako me netko zavoli ovakvu kakva jesam, možda ću konačno odlučiti pogledati sama u sebe“, kaže Eva u „Jesenjoj sonati“.
Životu se učimo i gledajući kazališne predstave.
Robert Raponja