JUTARNJI LIST: Nenametljiva, dobro uigrana i pametna obiteljska drama

HNK IZ MOSTARA U GAVELLI
KAZALIŠNA PREDSTAVA ‘GNIJEZDO’
Nenamateljiva, dobro uigrana i pametna obiteljska drama

Piše: Tomislav Čadež, Jutarnji list, 29. 4. 2019.

Dostupno i na Jutarnji.hr>>>

 

Hrvatsko narodno kazalište iz Mostara gostovalo je u zagrebačkoj Gavelli s odličnom režijom Marine Petković Liker. “Gnijezdo” jest autorski projekt, žanra kakav su u nas inaugurirali u Zagrebu prije dvadesetak godina Nataša Rajković i Bobo Jelčić, Mostarac, pa eto Mostara zapravo otpočetka u priči…

Ne bih rekao da je Marina Petković Liker njegova ili njihova učenica ili sljedbenica, no senzibilitet je dosta sličan. U temelju ove obiteljske drame, zapravo komedije, jesu zadane pozicije sedmero likova koje glumci potom nadograđuju improvizirajući, a konačan rezultat fiksira redateljica, kad se ti likovi dovoljno i zapletu i raspletu.

Pratimo priču o tri brata i tri sestre, među kojima kao lik kojega ne vide kruži i njihova pokojna mati, a radnja počinje u trenutku kad su se svi okupili da rasprave što će s rodnom kućom.

Predstava je potrajala oko sat i četrdeset i pet minuta, a kako se u kinu postupno navikavaš na boje gledajući foršpane (oko se prilagodi kino-slici nakon otprilike 15 minuta), tako smo i ovdje slušali poeziju Marka Tomaša, nježnu i ozbiljnu istodobno, kojom su nas glumci uveli u zapravo podjednako delikatan i krhak svijet na pozornici.

Kad netko s barem minimalnim odmakom bude promatrao današnje domaće dramsko pismo, i ovo “izvedbeno”, zacijelo će uvidjeti da sve te uspjele predstave sliče televizijskim serijama, te se nadaju kao epizode, čak pomalo sapuničaste, pa i kad su sofisticirane. I “Ljude od voska”, i “Tri zime”, i Bobu Jelčića, i ovu predstavu, sve se to da ekranizirati u najmanju ruku kao mini-serije.

Ovdje se začas vidjelo da su glumci u rukama talentirane redateljice, i da su sami talentirani, ali i potpuno zapuštena scenskog govora. Nije dobro kad netko izvrsno vodi lik “iznutra”, a tehnički nam je nedostupan jer ga ne razumijemo. Onako, narodski rečeno, glumci gutaju slogove, osobito zatvorene i nije im isprika što tu predstavu izvorno igraju u mnogo komornijem okruženju. Nije bila problem čujnost, nego nerazumljivost.

Miro Barnjak jedini je, primjerice, bio povremeno pretih ali nikad nerazumljiv. Taj je glumac i dao osnovnu vjerodostojnost zbivanju, njegov postupan ulazak u raspravu s braćom i sestrama, njegov potisnut grijeh (o kojem pojma nemamo), njegov humor, cijelu “muku” svojega lika on je otpočetka dao čvrsto a nenametljivo. Artikuliran je bio nakon njega i Ivan Skoko, u ulozi srednjega brata, a žao mi je eto što se posve pogubio u govoru Bojan Beribaka, u inače duhovito glumljenoj ulozi najmlađega brata, neurotika i hipohondra posve nesposobnog za život i opstanak bilo kakve vrste.

Prizorište kuće što se pomalo raspada, neprestano kapanje vode u lavor i beketovska rasprava o tome zašto se krov nikad neće popraviti i zašto će dovijeka kapati, pomalo prerasta u burnu raspravu o – bitnome. Tko je koga izdao i tko je koga prevario. Uloge sestara nose Angela Bulum, koja igra najmlađu, Jelena Kordić Kuret igra najstariju a najprezentnija je Nikolina Marić u ulozi srednje sestre. Jadranka Popović Miljko igra svoju ulogu, njihovu “nevidljivu” majku, duhovito uostalom.

Bojan Beribaka na početku i na koncu improvizira na gitari, ta zvučna kulisa jedini je element predstave koji namjerno ne komunicira s publikom, nego eto s nekim “širim stanjem duha”.

Naime, cijelo ovo predstavljanje jest na neki način interaktivno, toči se i čaj, glumci silaze među gledatelje, glumci im se i s pozornice, iz svojih uloga, često obraćaju (ne tražeći, dakako, odgovor), i struktura prikazanog tako neprestano ostaje otvorena.

Predstava je inače dobro uigrana, dugo se daje, zapažena je i u BiH, i u Hrvatskoj, i šire, nenametljiva je, pametna i ne bježi, među ostalim, niti od rata, niti od politike, niti od mentaliteta – na naš je čovjek uostalom svagdje, manje-više, isti…

Rezervirajte ulaznicu

Cijene ulaznica:
  • Redovita - 10 KM
  • Učenici, studenti, umirovljenici i nezaposlene osobe - 5 KM
  • Studenti i nastavno osoblje Sveučilišta u Mostaru mogu koristiti besplatne e-Vaučere (kliknite ovdje za više i informacija o e-Vaučerima)
Ulaznice možete rezervirati na dva načina:
  1. Pozivom na broj 063/019-019
  2. Porukom preko Facebook Messengera (kliknite ovdje za otvaranje Messengera)
Rezervirane ulaznice potrebno je preuzeti najkasnije 24 sata prije početka predstave! Za sve dodatne informacije možete nas kontaktirati svakim radnim danom od 9 do 17 sati na donji broj telefona ili adresu e-pošte: